„Nieukończony list” – fanowskie połączenie Survivor i zagadki kryminalnej! (część 2)

W pierwszej części artykułu zaprezentowaliśmy fanowski projekt, który bazuje na zasadach znanych z „Survivora”. Dzisiaj przedstawimy Wam, jakie są różnice w formacie „Robinsonów” w stosunku do oryginału.

Od „Survivora” została przejęta mechanika rozgrywki – wyzwania, rady plemienia, immunitety, ukryte immunitety, aspekt strategiczny, socjalny etc. Jest jednak kilka znaczących zmian w projekcie – główna zmiana polega na tym, że wyeliminowany został całkowicie aspekt przetrwania. Uczestnicy mieszkają w domku na odludziu, gdzie mają przez cały czas dostęp do jedzenia, wody oraz dachu nad głową. Tym samym więcej energii mają na strategizowanie i kombinowanie! W tej odsłonie Robinsonów zdecydowano się jednak wprowadzić kilka istotnych modyfikacji, które miały wyróżnić „Nieukończony list” od Survivora zastępując element przetrwania czymś zupełnie świeżym.

Tym „naddatkiem” do gry Robinsonowej jest warstwa fabularna – uczestnicy w momencie przyjazdu do domku dowiadują się, że w miejscu, w którym będą mieszkać, doszło kilka lat temu do tajemniczego morderstwa. Na bazie szczątkowych informacji w przeciągu całej edycji uczestnicy mogli zmienić się w detektywów i próbować odkryć zagadkę tytułowego „Nieukończonego listu”. Dodatkowo warstwa fabularna była powiązana z elementem strategicznym, bowiem odkrywanie historii pomagało w zdobyciu Przedmiotów Specjalnych, które z kolei były źródłem przewag w grze.

Przede wszystkim uczestnicy dowiedzą się na samym początku, że kiedyś w domku przebywała trójka nastolatków – Jan, Anna oraz Matylda. Byli w domku przez cztery dni, a czwartego dnia doszło do tragedii – ktoś z nich zginął. Kto? Jak? Nie wiadomo.
Jan, Anna jak i Matylda pisali każdego dnia swój dziennik. W trakcie rozgrywki uczestnicy będą mogli zdobywać kartki z dziennika (Jan – Dzień 1, Jan – Dzień 2, Jan – Dzień 3, Jan – Dzień 4, Anna – Dzień 1, etc.), które dostarczą im cennych informacji na temat intrygi kryminalnej. Dodatkowo w dziennikach będą oznaczone pogrubieniem Przedmioty Specjalne.

Przedmiotów Specjalnych jest 20. Są to pozostałości po Janie, Annie i Matyldzie. Mogą one znajdować się w domku, na wyzwaniach, na Radach Plemienia… dosłownie wszędzie. Do każdego Przedmiotu Specjalnego dołączona jest kartka, na której opisana jest jego przewaga lub informacja, której dany przedmiot dostarcza. Zwykle są to niewielkie przewagi, jak np. dodatkowy rzut kulką w jakimś wyzwaniu, informacja o tym, jakie wyzwanie będzie danego dnia, informacja na temat fabuły lub możliwość wzięcia jakiejś konkretnej kartki z dziennika. Dodatkowo Przedmioty Specjalne – niezależnie od ich mocy – warto trzymać aż do końca rozgrywki, ponieważ przydadzą się one przy finałowym wyzwaniu o immunitet. Ostatnia zasada tyczy się tego, że gdy odpada uczestnik, który posiadał Przedmiot Specjalny, musi go przekazać komuś, kto został w grze.

Kolejną rzeczą, która wymagała całkowitej zmiany, był system przewag związanych bezpośrednio z grą, czyli Ukrytych Immunitetów i tym podobnych. Oglądając ostatnie sezony Survivora widz może odczuć bardzo dużo frustracji przez całkowity brak zasad odnośnie pojawiania się Ukrytych Immunitetów – sytuacje w których wszyscy uczestnicy mają po jednym immunitecie lub nagłe immunitety pojawiające się przy słynnej łódce to wręcz kuriozalne sytuacje, które nie powinny mieć miejsca. I dlatego na potrzeby „Robinsonów” opracowany został bardzo konkretny system zdobywania Ukrytych Immunitetów związany ze Skrzyniami. Polega to na tym, że drugiego dnia gry w domku pojawią się 4 skrzynie, z których każda będzie skrywać tajną przewagę (ukryty immunitet, dodatkowy głos etc.). Każda ze skrzyń zawiera zagadkę, którą należy rozwiązać, aby móc ją otworzyć. Każdy uczestnik ma własną kopertę ze swoim imieniem – jeśli chce, raz dziennie może do niej wrzucić propozycję rozwiązania, a następnie umieścić kopertę w odpowiedniej skrzyni. Po Radzie Plemienia prowadzący spotyka się z każdym z uczestników indywidualnie i jeśli dany uczestnik wrzucił jako pierwszy poprawne rozwiązanie zagadki, ma on możliwość otwarcia skrzyni i zabrania z niej przewagi.

Powyższe zasady łączą się też z arbitralną zasadą mówiącą, że w grze mogą w danym momencie być aktywne maksymalnie 2 Ukryte Immunitety (lub inne przewagi nazywające się inaczej, ale działające na tej samej zasadzie).
W związku z powyższymi zmianami stałą nagrodą za wygraną każdego wyzwania jest – oprócz immunitetu/ucieczki z Rady – jedna kartka z dziennika oraz podpowiedź do zagadki do dowolnej ze skrzyń.

W grze brało udział 13 uczestników – nie zostali oni podzieleni na plemiona, ale od początku byli jedną, „połączoną” drużyną. W pierwszych dwóch etapach nie było immunitetów, ale „ucieczki z Rady” – na pierwszej i drugiej Radzie po cztery osoby były bezpieczne i mogły całkowicie opuścić elementy strategiczne i skupić się na elemencie fabularnym (jako zwycięzcy otrzymywali oni bowiem wskazówki do skrzyń oraz kartki z dzienników).

Mała modyfikacja jest też związana z etapem Finałowej Czwórki – w F4 odbywa się specjalne posiedzenie jurorów zwane „Zemstą”. To sędziowie głosują, kto najmniej zasłużył na udział w ścisłym finale i w związku z tym nie dostąpi zaszczytu wygłoszenia swojej mowy na Finałowej Radzie Plemienia. Wyeliminowana w Zemście osoba dołącza do składu sędziowskiego jako ostatni sędzia i zajmuje 4 miejsce.

I choć to wszystko na papierze brzmi może dość skomplikowanie, w praktyce wyszło naprawdę sprawnie!

Jeśli jesteście ciekawi, zapraszam Was na fanpage’a Robinsonów, gdzie znajdziecie jeszcze więcej informacji w mniej skondensowanej formie, a już od 21 października godziny 20:00 będziecie mogli obejrzeć 1 odcinek. Organizacja zapewnia, że starała się o to, aby przyjemnie się oglądało nie tylko zupełnym nowicjuszom, ale wszystkim fanom Survivora również.

Do odcinków dołączone będą napisy w języku angielskim.

Premiera: 21.10.2019, 20:00
Fanpage: https://www.facebook.com/profile.php?id=291646344770474

Dodaj komentarz